Návrat na hlavní stranu ZIKADO.cz

Vyhledávání inzerátů

05/2015

Unikátní Tatra tříkolka ožije jako limuzína

Stařičká tříkolová Tatra 49 nyní opět ožívá pod rukama moravských renovátorů historických automobilů. Repliku tohoto unikátního vozu začala v Kopřivnici na Novojičínsku vyrábět renovátorská firma Ecorra. Vůz zhotovují pro americké Lane muzeum neobvyklých a zajímavých automobilů v Nashvillu.

Kopřivničtí renovátoři oživili také slavný americký designový vůz ve tvaru kapky s názvem Dymaxion. Foto - www.pinterest.com

„Jedná se o tříkolku Tatra 49, která se v Kopřivnici vyráběla od roku 1929 zhruba deset let. Mělo jít především o levný vůz, ale vyrobilo se jej v několika modifikacích jen něco přes dvě stovky,“ uvedl majitel Ecorry Vítězslav Hinner. Dodal, že dnes těchto vozů existuje na území České republiky jen několik. „Nezachovalo se ani příliš technické dokumentace. Naše pracovníky proto čeká náročná renovátorská práce,“ upozornil Hinner.

Podle mediálního zástupce firmy Jaroslava Baďury nyní v dílnách Ecorry renovátoři pracují na podvozku automobilu. „Dřevěná kabina automobilu vzniká samostatně. Tatra 49 bude zrekonstruována v provedení limuzíny. Vůz se ale vyráběl také jako valník,“ řekl Baďura.

Slavný vůz ve tvaru kapky

Ecorra již pro americké muzeum vyrobila a letos do USA odeslala i slavný americký designový vůz ve tvaru kapky - Dymaxion, na kterém renovátoři pracovali tři roky. „Vůz vymyslel a sestrojil v roce 1933 architekt Buckminster Fuller. Postavil tři kusy, jenomže při jedné zkušební jízdě se auto převrátilo, těžce se zranil investor i konstruktér a tím tento projekt skončil,“ přiblížil jeden z důvodů, proč Dymaxion nikdy nebyl vyráběn sériově, majitel kopřivnické renovátorské firmy.

Tříkolová Tatra 49 nyní ožívá pod rukama kopřivnických renovátorů jako limuzína.Foto – archiv Ecorry

Amerického architekta Fullera fascinovaly aerodynamické tvary, proto se Dymaxion podobá vodní kapce. „Fuller vzal podvozek z Fordu B a otočil ho. Motor se tak ocitl vpředu a náprava vzadu. Za motor pověsil třetí kolo, aby se vůz mohl dozadu zužovat a vytvořil tak požadovaný tvar kapky,“ vysvětlil technik Ecorry Jaroslav Špaček s tím, že řízení tohoto stříbrného vozu je velmi obtížné.

Kopřivnická firma historická auta především renovuje, v tomto případě ho však téměř celé postavila. Podvozek s motorem dostali renovátoři z USA, dřevěnou konstrukci stroje vytvořil Mirko Hrazdíra z Lelekovic u Brna. Dymaxion má volant sice vlevo, dveře ale pouze vpravo. Nastupuje se tedy od spolujezdce. V Kopřivnici na téměř holý podvozek připevnili dřevěnou kostru, vůz oplechovali, připevnili sedačky či plátěnou střechu. „Byla to jiná práce než renovace automobilů. Těžko se to srovnává. Máme zkušenosti s aerodynamickými tatrovkami 87 a to k tomu mělo hodně blízko,“ upozornil renovátor Špaček.

Majitelem amerického Lane muzea v Nashvillu v Tennessee je Jeff Lane. „Sbírá vozidla s neobvyklými konstrukcemi, kuriozity a jinak zajímavá auta. Zajímají ho slepé uličky, kterými se automobilky vydávaly. Vytvořili jsme pro ně také slavné tatrovácké sněžné sáně nebo vozidlo Helica poháněné vrtulí,“ shrnul ještě Baďura.

(noc)